
Ankarstenarna vid E-bryggan
Under förra veckan genomfördes ett arbete med att justera ankarstenarna runt E-bryggan och insatsen innebär att stenarna nu ligger på ett acceptabelt djup i sediment, sand och lera. Arbetet bjöd på flera utmaningar och det gamla uttrycket ”trägen vinner” visade sig väl passande i sammanhanget. Till hjälp hyrdes en kraftig luftkompressor med kapacitet 1 m3/min. som Erik sedan stod och blåste bort sanden under ankarstenarna med för att få dem längre ner. Arbetslaget bestod av Erik, Eije och Leif. Stenarna vid den inre delen av E-bryggan har länge skapat problem där propellrar & skrov har haft bottenkänning, speciellt vid lågvatten. Därför vill vi uppmärksamma båtplatsinnehavare om att hålla fortsatt god uppsikt just där vid passage.

E-bryggan på väg ut på egen seglats.
Den 30 oktober upptäcktes att E-bryggan var på väg ut från hamnen på eget bevåg efter att flera kättingar rostat sönder. Eftersom en fullständig reparation kräver arbete i vattnet fick en mer långsiktig lösning vänta till varmare temperaturer. Under en solig dag med 5-6 minusgrader genomfördes provisoriska förstärkningar ovan och under vattenytan för att säkra bryggan inför vintern. Bedömningen var att åtgärderna skulle klara normala väderförhållanden, men inte kraftigare stormar. En viktig insats gjordes av Erik Frenning, som trots kalla förhållanden genomförde ett dykarbete för att ersätta de mest skadade kättingarna, två på bryggnocken i väst och öst, samt västra kättingen vid bryggans början, med kraftiga lyftband (3 ton x faktor 7:1 = 21 ton). När våren kom kunde en permanent lösning genomföras av SF Pontona. De kom och bytte ut samtliga kättingar. Bryggan, som installerades 2005, hade då klarat många år av slitage och påfrestningar. Efter händelsen har styrelsen beslutat att infö

Ny e-postadress till styrelsen och hamnkaptenerna
Vi har nu en ny gemensam e-postadress för kontakt med styrelsen och hamnkaptenerna: hamnen@gardabrygga.se. Den tidigare e-postadressen kommer fortsatt att vara aktiv under en övergångsperiod, men all inkommande e-post vidarebefordras automatiskt till den nya adressen. MVH Styrelsen
Information om upptagning av båtar
Hej båtägare!
Efter en härlig sommar, med mycket sol men även en del blåst, är det nu dags att ta upp båtarna ur vattnet.

Kajsa återvänder, förnyar och förgyller!
Under en varm sommarkväll i slutet av Maj spändes penslarna ut över betongväggarna i hamnen, när konstnären Kajsa Johansson åter gjorde entré och fyllde platsen med färg, form och lekfull energi. Med nya, strålande motiv blir hamnen en plats att strosa vid och inspireras av. Vi tackar ödmjukast för att vi nu får njuta av dessa glädjespridande motiv – och ser fram emot många kvällspromenader i konstens tecken!

