Den 30 oktober upptäcktes att E-bryggan var på väg ut från hamnen på eget bevåg efter att flera kättingar rostat sönder. Eftersom en fullständig reparation kräver arbete i vattnet fick en mer långsiktig lösning vänta till varmare temperaturer.
Under en solig dag med 5-6 minusgrader genomfördes provisoriska förstärkningar ovan och under vattenytan för att säkra bryggan inför vintern. Bedömningen var att åtgärderna skulle klara normala väderförhållanden, men inte kraftigare stormar. En viktig insats gjordes av Erik Frenning, som trots kalla förhållanden genomförde ett dykarbete för att ersätta de mest skadade kättingarna, två på bryggnocken i väst och öst, samt västra kättingen vid bryggans början, med kraftiga lyftband (3 ton x faktor 7:1 = 21 ton).
När våren kom kunde en permanent lösning genomföras av SF Pontona. De kom och bytte ut samtliga kättingar. Bryggan, som installerades 2005, hade då klarat många år av slitage och påfrestningar.
Efter händelsen har styrelsen beslutat att införa regelbundna kontroller av kättingar och infästningar, med intervall på vart femte år så att vår rymningsbenägna brygga stannar kvar.
Arbetet genomfördes med hjälp av Erik Frenning, Göran Frenning, Eije Johansson, och Pål Ribbner under ledning av Leif Johansson.



